Mitä minä osaan?

Meillä kuuluu loppuvaiheen opintoihin näyteportfoliokurssi. Portfoliohan piti aloittaa silloin fuksisyksynä, mutta silloin saadut ohjeet olivat vielä epämääräisempiä kuin nyt saadut ohjeet, joten voitte arvata miten paljon tuli tehtyä. Etenkin kun puolentoista vuoden opinnot olin tehnyt avoimessa ennen kuin aloitin tutkinto-opiskelijana ja niistä ei ollut mitään yhteenvetoa.

Sairaanhoitajille on omat ammatilliset kompetenssinsa ja lisäksi löysin oman sairaanhoitajakoulutukseni osaamistavoitteet

A nurse (UAS) is an expert in nursing and works in basic health care, special health care, social care, private and third sector as well as with international tasks. Ethical principles and regulations guide the activities of a nurse. The skills of a nurse include promotion of health, clinical nursing, teaching and councelling. Cooperation with different professional groups is prerequisite for working as a nurse, also skills in administration, research and development. Social, multicultural knowledge and skills in entrepreneurship are needed in the work of a nurse. The education is based on the requirements according to the directives of the European Council concerning nursing education. (Centria AMK 2011)


Kandin tutkinnon suorittaneista sanotaan UEFin sivuilla seuraavaa
  • osaavat tulkita, arvioida ja seurata alan tieteelliseen tutkimusnäyttöön perustuvaa tietoa, 
  • tuntevat fyysisen suorituskyvyn mittausten teorian ja toteuttamisperiaatteet sekä terveille että sairaille,
  • omaavat perustiedot ja kokonaiskäsityksen elimistön fysiologiasta ja sen säätelymekanismeista sekä ymmärtävät yleisimpien sairauksien syntymekanismit ja oireet
  • osaavat suunnitella terveyttä edistäviä ja turvallisia liikuntaohjelmia sekä johtaa liikuntaohjelman toteuttamisen sekä terveille että sairaille. (UEF 2019)  
     
Ja maistereista näin
  • ovat terveysliikunnan asiantuntijoita
  • osaavat arvioida terveyttä edistävien liikuntaohjelmien vaikutuksia toimintakykyyn, terveyteen ja hyvinvointiin huomioiden,
  • omaavat perustiedot ravitsemuksesta ja väestön ravitsemusongelmista
  • osaavat suunnitella ja toteuttaa terveyttä edistäviä sekä sairauksia ehkäiseviä ja kuntouttavia liikuntaohjelmia sekä
  • osaavat suunnitella ja toteuttaa alan tutkimusta ja raportoida tulokset tieteellisesti. (UEF 2019)
Mutta sitten se mitä todella osaan, onkin paljon vaikeampaa miettiä. On hirvittävän helppo luetella laitteita ja toimenpiteitä joita osaa käyttää ja tehdä, verenpaineen mittaus, kanylointi, katetrointi, toimenpiteissä avustaminen, haavan hoito, vaipan vaihto, potilassiirrot, hoitotyön yhteenveto. Vaikeammiksi menevtä jo eettinen toiminta, monikulttuurinen työskentely, surussa auttaminen, tiedon arviointi tai oman työn johtaminen.

Varmaan johtuu suomalaisesti ajattelumallista, että oma kehu haisee ja omaa osaamistaan on vaikea tuoda esille. Tässä vaiheessa kun on viimeiset paikat täydentää omaa osaamistaan ennen papereiden ulosottoa, voin todeta aika lailla päässeeni kaikkien koulutusten tavoitteisiin. Hoitajan koulutuksestani heikoimmiksi jäivät kolmannella sektorilla ja hoiva/sosiaalipuolella työskentely, jota en ole tehnyt, vaikka järjestöissä paljon muutoin olenkin. Kanditavoitteet täytän muutoin täysin, mutta koen suorituskyvyn mittausten käytännön toteutuksen jääneen vähäiseksi, tunnen kyllä teorian ja periaatteet mutta aika monta kuntotestauksen muotoa jäi kokeilematta. Paikkaan sitä maisterivaiheen tavoitteista löytyvällä ravitsemuksen perustiedoilla, jotka ovat paljon laajemmat. Tällä hetkellä ainoa mikä mielestäni uupuu, on alan tutkimuksen toteutus ja raportointi ja ne tulevat harjoittelun ja gradun myötä opituiksi.

Osaan siis suunnitella ja ohjata terveelle ja sairaalle terveyttä tukevan liikunta- ja ravinto-ohjelman. Osaan tehdä hänelle kuntotestit ja ottaa verikokeet labralle. Tunnen terveyden edistämistä koskevan lainsäädännön. Osaan ohjata ja opettaa tupakoinnin ja muiden elintapojen muutoksesta. Tunnen epidemiologian, genetiikan ja molekyylibiologian perusteet, biokemiaa ja endokrinologiaa. Tunnen sairaudet ja niiden ehkäisyn ja hoidon liikunnalla. Tunnen lääkkeet ja tiedän miten ne vaikuttavat liikuntaan. Tunnen sairauksien aiheuttamat rajoitteet liikunnanharrastamisessa. Tiedän milloin on turvallista harrastaa liikuntaa. Tiedän päivittäisen fyysisen aktiivisuuden merkityksen ja osaan etsiä lisää tietoa sitä tarvitessani. Osaan edistää terveyttä kokonaisvaltaisesti yhteiskunnasta yksilöön, hampaiden hoidosta jalkojenterveyteen.Ylimääräisten kurssien pohjalta osaan suunnitella terveyttä edistävän pakolaisleirin, suunnitella osaston budjettia, houkutella organisaatioon työntekijöitä ja tunnen sotejohtamisen perusteet.

Koulupohjalta osaan siis aika paljon. Oppiminen ei tapahdu kuitenkaan pelkästään koulussa vaan olen oppinut paljon myös sen ulkopuolella. Järjestö-, luottamus- ja vapaaehtoishommissa on oppinut tuntemaan ihmisiä oman kuplan ulkopuolelta ja pystynyt laajentamaan osaamista niin hallitustyöskentelyssä, hallinnon ja lakien ymmärrystä kuin kassakoneen ja monenlaisten kahvinkeitinten käyttöä. Osaan neuloa kantapään, leipoa leipää ja vaihtaa pimenneet lamput. Osaan kehittää hatusta heittämällä tutustumisleikkejä tai miniluennon melkein aiheesta kuin aiheesta. Osaan suunnitella ja toteuttaa isojakin tapahtumia. Osaan lukea kirjoja neljällä kielellä ja kirjoittaa kummallisia sitsilauluja.

Aika paljon.

Kommentit

Suosittuja tässä blogissa

Polar Ignite - hutiostos?

Kosmetiikkajoulukalenterit 2021; eeppinen listaus

Innie vai outie