Amsterdamin matkapäivä 1

Käytiin siis äidin kanssa pitkä viikonloppu Amsterdamissa ja ajattelin kertoilla päivä kerrallaan reissusta, lähinnä koska kuvia on niin hirveästi, että eivät mahdu yhteen tekstiin. Kuvissa on sekaisin omiani ja äipän ottamia.

Aloitettiin aamuteellä Kuopion kentällä

Lennettiin siis Kuopiosta Helsinkiin ja Helsingistä Schipholin lentokentälle mistä junalla Amsterdamin keskustaan. Kuopiosta Helsinkiin pääsee Finnairilla (Norran operoima) ja se on noin tunnin lento. Amsterdamin lento oli KLM:n ja siellä tarjoiltiinkin jo lennolla hollantilaiseen tyyliin perunamuusia jossa sipulia seassa ja pinaattipaistos. Oltiin kyllä aika yllättyneitä, että vähän reilun kahden tunnin lennolla oli lämmintä ruokaa. Lennot meni hyvin, Kuopiosta pari minuuttia myöhässä lähdettiin mutta ei sen kummempia. Helsingin lentoasemalla sen sijaan meinasi mennä hermo kun portillamme oleva suuri mainostaulu sekosi ja jouduimme kuuntelemaan Tallinkin? mainoksen kaksikielistä Maamme-lauluversiota reilut viisikymmentä kertaa boardingia odotellessamme.

Amsterdamin keskusta on kanaalien pilkkoma mutta aika simppeli kulkea kunhan varoo pyöräilijöitä

Schipholin kentällä joutuu kävelemään melko pitkälti ennen kuin pääsee rautatieasemalle, mutta liput oli selkeä ostaa automaatista. Automaateissa on suoraan tarjolla "Haluan Asterdamin keskustaan" -vaihtoehto ja siitä sai sitten valita 1- tai 2- luokan lipun. Hinta taisi kakkosluokkaan olla 4,5€. Lippu olisi pitänyt leimata raiteille johtavan portaikon luona pieneen torniin, mitä emme kyllä älynneet. Menimme nopeammalla Intercity-junalla, joka ei pysähtynyt millään väliasemalla ja sitten asemalla piti leimata lipulla ulos. Junassa siis ei lippua tarkistettu tai tarvinnut leimata.

Hotelli on tuo matala rakennus, rautatieasema on seuraavana oikealla.

Hotellimme ibis Amsterdam Centre sijaitsi aivan rautatieaseman vieressä ja sijainti olikin todella näppärä kulkemisen kannalta. Huone oli pieni mutta ihan meille riitti. Ainoa ongelma oli kaikkien äänien kuuluminen naapurista. Ovet paukkuivat yöllä ja yhtenä iltana naapurihuoneessa oli vallan intohimoiset lemmenhetket meneillään. Meinasimme jo koputtaa  huoneiden väliseen välioveen mutta lopulta vaan nauroimme ja oletettavasti sekin kuului toiseen suuntaan ja viesti meni perille, sillä huone hiljeni.

Rautatieasema on vanha ja valtava

Olimme hotellilla paikallista aikaa viiden maissa ja kävimme illalla kävelemässä keskustassa ja syömässä La Madonnassa. Ihan hyvät pitsat, eivät toki roomalaiselle vedä vertoja mutta mahat tuli täyteen. Äiti tilasi pienen oluen joka hollantilaiseen tyyliin oli todella pieni eli 0,2l.

Koska molemmat olemme tottuneet menemään aikaisin nukkumaan ja aikaero on tunnin verran taaksepäin, menimme aikaisin nukkumaan. Sängyt olivat hotellisängyiksi todella hyvät tyynyineen ja peittoineen.

Vettä ja polkupyöriä Amsterdamista löytyy joka puolelta. Hotellimme edessä oli rautatieaseman polkypyöräparkki jossa oli pyöriä aivan valtavasti. Jalkakäytävillä kun pysyy, sujuu liikkuminen hyvin, mutta jos eksyt vahingossa pyörätielle, kuulet sen kyllä kiukkuisesta pyöränkellonsoitosta.

Suosittuja tässä blogissa

Polar Ignite - hutiostos?