Mitä kaikkea ehdin opettaa kevään ja kesän aikana?

 Olen kirjoitellut lomien tekemisestä, niin vedetääs nyt yhteen vielä kevätlukukauden työtkin. Ennen kuin viimein pääsee kesälomalle.

Kevään aikana on tietysti ollut kaikennäköistä palaveria ja kehittämistä mutta suurinta osaa varmaan kiinnostaa eniten opetus. Kevään aikana opetin kaikkein eniten gerontologista hoitotyötä eli ikääntyneen hoitotyötä. Siinä käydään läpi mm. ikääntymiseen liittyviä muutoksia, lääkehoitoa, muistisairauksia, geroteknologiaa ja ikääntyneiden hoitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijoiden kanssa päästään ihan konkreettisestikin ikääntyneiden pariin Metropolian HYMY-kylän senioripysäkkien kanssa. Pysäkeillä on opiskelijoiden suunnittelemaa liikuntaa ja aivojumppaa.


Toiseksi eniten olen opettanut Kliinisen hoitotyön perusharjoittelua, jota on kaksi kurssia. Näissä kursseissa käydään läpi hoitotyön perusjuttuja kuten peseytymisessä ja liikkumisessa avustamista, nenämahaletkun laittoa, virtsakatetrin laittoa ja steriilejä toimenpiteitä. Kakkoskurssilla on sitten myös ensiapua ja potilas- ja työturvallisuutta.
 
Loppukeväästä opetin vielä suonensisäisten lääkkeiden valmistusta ja annostelua Lääkehoito 2 -kurssilla. Siellä opiskelijat harjoittelevat kanyylin laittoa ja antibioottien ja kipulääkkeiden sekä perusnesteiden ja verituotteiden antoa. Kansankielellä verensiirtoja siis mutta meillä Suomessahan ei siirretä koko verta vaan veren osia kuten punasoluja tai verihiutaleita.

Melkein kaikille kursseille on on laboraatioita ja simulaatioita eli käytännön harjoittelutilanteita. Laboraatioissa keskitytään enemmän harjoittelemaan yksittäisiä toimenpiteitä, kuten sitä nenämahaletkun laittoa tai vaikkapa siihen, miten lakanat saadaan vaihdettua sänkyyn potilaan maatessa sängyssä. Simulaatioissa taas on jokin potilastapaus, joka täytyy hoitaa. 

Melkein joka kurssille on yhteistä myös lääkelaskut. Niitä lasketaan laboraatioissa ja niitä lasketaan lääkelaskukokeissa, jotka on pakollinen osa kurssia. Läpi ei pääse ellei kaikki viisi tehtävää ole oikein. 

Nyt kesällä on ollut vielä kaksi kesätoteutusta eli toinen lääkehoito 2 ja Erityistukea tarvitsevan hoitotyö. Erityistuessa käydään vammaisuutta ja kroonista kipua, syöpäpotilaan hoitotyötä ja palliatiivista ja saattohoitotyötä. Harjoitellaan sytostaattien eli solusalpaajien annostelua ja kivun lääkkeellistä ja lääkkeetöntä hoitoa. Aihealueet on tälläkin kurssilla todella laajat ja monesti kevään aikana olenkin miettinyt, että opetettiinko tämä meille aikoinaan koulussa vai olenko unohtanut ihan kokonaan. Kun mielestäni olen esimerkiksi keskuslaskimokatetreihin ja laskimoportteihin tutustunut vasta työelämässä. Enkä muista kipupumppuihinkaan tutustuneeni koulussa. Toisaalta esimerkiksi simulaatiot ovat jotain ihan muuta kuin omaan opintoaikaan. Me simuloitiin nukella jonka äänentoisto ei kuulunut kunnolla luokkaan eikä katsojat nähneet kunnolla. Muistelen, että simulaatioita oli yksi opiskeluaikana kun nyt niitä on joka kurssilla.

Tänään ja huomenna on vielä luvassa simulaatioita. Sitten olisi vielä viimeiset tenttien arvioinnit ja vikat kurkkaukset syksyn kursseille, että onko kaikki valmiina Moodlessa ja päästäänkö elokuussa heti aloittamaan. Uudet opiskelijat aloittavat 19.8. ja vanhemmat aloittavat osa jo aikaisemminkin. Ja siitäpä me sitten päästään taas vauhtiin rollaattorien ja liukulakanoiden, nenämahaletkujen ja infuusiopumppujen  kanssa.

Kommentit

Suosittuja tässä blogissa

Polar Ignite - hutiostos?

Kosmetiikkajoulukalenterit 2021; eeppinen listaus

Innie vai outie