Opiskelemaan terveystieteitä Kuopioon?
Yhteishaku alkoi tänään ja ajattelin kertoa vähän terveystieteiden opiskelusta Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa. Opiskelen itse terveyden edistämistä, joka on ainoa hakukohde meidän ainejärjestön Terhon pääaineista, johon voi hakea suoraan lukiosta. Ettei homma menisi yhtään sekavammaksi kuin se jo on, aloitetaan Terhosta.
Terhoon kuuluvat:
- hoitotieteen opiskelijat hoitotieteen laitokselta terveystieteiden tiedekunnasta. Hoitotieteen hakijalla tulee olla terveydenhuollon AMK-tutkinto, esim sairaanhoitaja jo suoritettuna.
- sosiaalihallintotieteen, terveyshallintotieteen, sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ja terveystaloustieteen opiskelijat sosiaali- ja terveysjohtamisen laitokselta yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Nämä tutkinnot ovat kaikki tästä keväästä alkaen pelkkiä maisteritutkintoja, eli alla pitää olla kanditutkinto, jostain asiaan liittyvästä aineesta.
- terveyden edistämisen opiskelijat sekä vanhalla tutkintomuodolla opiskelevat ylemmät vuosikurssit kansanterveystiedettä ja ergonomiaa opiskelevat kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemuksen yksiköstä ja liikuntalääketiede biolääketieteen yksiköstä, kaikki lääketieteen laitokselta terveystieteiden tiedekunnasta.
Terveystieteiden tiedekunnassa on myös muutama muu pääaine:
- farmasia farmasianlaitoksella, ainejärjestö Fortis
- biolääketiede lääketieteen laitoksella biolääketieteen yksikössä, ainejärjestö Kulti
- lääketiede lääketieteen laitoksen kliinisen lääketieteen yksikössä, ainejärjestö Kuolo
- hammaslääketiede lääketieteen laitoksen hammaslääketieteen yksilössä, ainejärjestö Dentina
- ravitsemustiede lääketieteen laitoksen kansanterveyden ja kliinisen ravitsemuksen yksikössä, ainejärjestö Retikka
Muut ainejärjestöt usein unohtaa Terhon ja hämmentyy kun näkee baarissa siniset haalarit. Syynä tähän on terhojen hiukan korkeampi ikä etenkin maisteriopinnoista johtuen, meidän porukan jakautuminen kolmelle eri laitokselle ja se, että me opiskellaan pitkälti yksin, joten meitä ei hirveästi koulussa nähdä. Toisaalta muut ei usein edes ymmärrä mitä me opiskellaan.
Terveyden edistäminen alkoi uutena pääaineena vasta viime syksynä ja siinä yhdistettiin vanhat liikuntalääketiede, kansanterveystiede ja ergonomia hiukan laajemmaksi ja yleisemmäksi terveyden edistämisen pääaineeksi. Me kaikki opiskellaan nykyään ensimmäinen vuosi yhdessä terveyden edistämisen opintoja ja kakkosvuodesta eteenpäin valitaan joku noista kolmesta vanhasta pääaineesta suuntautumiseksi. Itse valitsin liikuntalääketieteen, koska sen puolen opinnot on melkein kokonaan tehty jo aikoinaan avoimessa yliopistossa. Kandivaiheen jälkeen on myös mahdollista valita englannin kielinen Master of Public health maisteriohjelma.
Tänäkin vuonna terveyden edistämiseen otetaan 30 opiskelijaa ja ensikertalaiskiintiö taisi olla 7. Meille voi hakea sekä lukiosta suoraan, että avoimen yliopiston opintojen kautta. Pääsykokeeseen lukemisesta ei tarvitse huolehtia, koe on aineistokoe.
Meidän tutkintorakenteeseen mahtuu kaksi lyhyttä (25op) sivuainetta, tosin liikuntalääketieteen suuntautumisessa kandivaiheen sivuaineeksi on pakollisena urheiluravitsemus. Muuten meidän luokalla tuntuu olevan sivuaineita ihan A:sta Ö:n. Terveyden edistämisen opiskelijat voivat halutessaan pienellä lisävaivalla suorittaa terveystiedon aineenhallinnan pätevyyden, jolla halutessaan voi hankkia terveystiedon opettajan pätevyyden lukemalla valmistumisen jälkeen ammatillisessa opettajakorkeakoulussa 60op pedagogisia opintoja.
Opiskelu on toisaalta tosi itsenäistä kun moni tekee tätä töiden ohessa opiskelijoiden jakautuessa ympäri Suomea ja välillä ympäri maapalloa ja pakollisia lähipäiviä on vain muutaman kerran vuodessa. Toisaalta meillä on välillä turhankin paljon verkkoryhmätehtäviä ja yhteydenpito on kyllä todella tiivistä ryhmän sisällä. Siitä huolimatta, että vain kolmannes meistä asuu Kuopiossa ja on fyysisesti läsnä, ollaan harvinaisen hyvin ryhmäydytty somen kautta. Toisaalta se, että tullaan eri paikoista ja hyvin erilaisilla taustoilla onkin meidän porukan vahvuus. Ja kun nähdään riittävän harvoin niin kukaan ei rupea käymään hermoille 😉
Eikä me nyt ihan pelkästään opiskellakaan vaikka vanhoja ja tylsiä ollaankin. Meillä on Retikoiden kanssa yhteiset liikuntavuorot pari kertaa viikkoon ja tänä talvena ollaan mm golfattu ja vietetty Spring Breakia Tahkolla ja tänään porukka menee lasersotimaan. Eikä saa unohtaa bileitäkään. Yleisten Kaupunkisuunnistuksen ja Winterfestien lisäksi meillä on nyt ekana vuonna ollu kastajaiset, kostajaiset ja haalarikastajaiset. Paljon toki tehdään yhdessä muiden ainejärjestöjen kanssa.
Opiskelijan ainaisesta rahapulasta, kiireestä ja stressistä huolimatta meidän porukalla on tuntunut olevan aika kivaa tämä vuosi, joten jos kiinnostaa niin HAE. Lisätietoja löytyy UEFin hakusivuilta ja Terhon nettisivutkin aukeaa kohta.
Terhoon kuuluvat:
- hoitotieteen opiskelijat hoitotieteen laitokselta terveystieteiden tiedekunnasta. Hoitotieteen hakijalla tulee olla terveydenhuollon AMK-tutkinto, esim sairaanhoitaja jo suoritettuna.
- sosiaalihallintotieteen, terveyshallintotieteen, sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ja terveystaloustieteen opiskelijat sosiaali- ja terveysjohtamisen laitokselta yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Nämä tutkinnot ovat kaikki tästä keväästä alkaen pelkkiä maisteritutkintoja, eli alla pitää olla kanditutkinto, jostain asiaan liittyvästä aineesta.
- terveyden edistämisen opiskelijat sekä vanhalla tutkintomuodolla opiskelevat ylemmät vuosikurssit kansanterveystiedettä ja ergonomiaa opiskelevat kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemuksen yksiköstä ja liikuntalääketiede biolääketieteen yksiköstä, kaikki lääketieteen laitokselta terveystieteiden tiedekunnasta.
Kuva S. Närä. Promilles-alkotesteriliuskat on meidän haalarisponssi, itse en hyödy kuvasta. Kannatan tosin ennen ajamaan lähtöä, tsekkausta onko alkoholia vielä veressä. |
Terveystieteiden tiedekunnassa on myös muutama muu pääaine:
- farmasia farmasianlaitoksella, ainejärjestö Fortis
- biolääketiede lääketieteen laitoksella biolääketieteen yksikössä, ainejärjestö Kulti
- lääketiede lääketieteen laitoksen kliinisen lääketieteen yksikössä, ainejärjestö Kuolo
- hammaslääketiede lääketieteen laitoksen hammaslääketieteen yksilössä, ainejärjestö Dentina
- ravitsemustiede lääketieteen laitoksen kansanterveyden ja kliinisen ravitsemuksen yksikössä, ainejärjestö Retikka
Muut ainejärjestöt usein unohtaa Terhon ja hämmentyy kun näkee baarissa siniset haalarit. Syynä tähän on terhojen hiukan korkeampi ikä etenkin maisteriopinnoista johtuen, meidän porukan jakautuminen kolmelle eri laitokselle ja se, että me opiskellaan pitkälti yksin, joten meitä ei hirveästi koulussa nähdä. Toisaalta muut ei usein edes ymmärrä mitä me opiskellaan.
Muun muassa näitä |
Terveyden edistäminen alkoi uutena pääaineena vasta viime syksynä ja siinä yhdistettiin vanhat liikuntalääketiede, kansanterveystiede ja ergonomia hiukan laajemmaksi ja yleisemmäksi terveyden edistämisen pääaineeksi. Me kaikki opiskellaan nykyään ensimmäinen vuosi yhdessä terveyden edistämisen opintoja ja kakkosvuodesta eteenpäin valitaan joku noista kolmesta vanhasta pääaineesta suuntautumiseksi. Itse valitsin liikuntalääketieteen, koska sen puolen opinnot on melkein kokonaan tehty jo aikoinaan avoimessa yliopistossa. Kandivaiheen jälkeen on myös mahdollista valita englannin kielinen Master of Public health maisteriohjelma.
Tänäkin vuonna terveyden edistämiseen otetaan 30 opiskelijaa ja ensikertalaiskiintiö taisi olla 7. Meille voi hakea sekä lukiosta suoraan, että avoimen yliopiston opintojen kautta. Pääsykokeeseen lukemisesta ei tarvitse huolehtia, koe on aineistokoe.
Meidän tutkintorakenteeseen mahtuu kaksi lyhyttä (25op) sivuainetta, tosin liikuntalääketieteen suuntautumisessa kandivaiheen sivuaineeksi on pakollisena urheiluravitsemus. Muuten meidän luokalla tuntuu olevan sivuaineita ihan A:sta Ö:n. Terveyden edistämisen opiskelijat voivat halutessaan pienellä lisävaivalla suorittaa terveystiedon aineenhallinnan pätevyyden, jolla halutessaan voi hankkia terveystiedon opettajan pätevyyden lukemalla valmistumisen jälkeen ammatillisessa opettajakorkeakoulussa 60op pedagogisia opintoja.
Opiskelu on toisaalta tosi itsenäistä kun moni tekee tätä töiden ohessa opiskelijoiden jakautuessa ympäri Suomea ja välillä ympäri maapalloa ja pakollisia lähipäiviä on vain muutaman kerran vuodessa. Toisaalta meillä on välillä turhankin paljon verkkoryhmätehtäviä ja yhteydenpito on kyllä todella tiivistä ryhmän sisällä. Siitä huolimatta, että vain kolmannes meistä asuu Kuopiossa ja on fyysisesti läsnä, ollaan harvinaisen hyvin ryhmäydytty somen kautta. Toisaalta se, että tullaan eri paikoista ja hyvin erilaisilla taustoilla onkin meidän porukan vahvuus. Ja kun nähdään riittävän harvoin niin kukaan ei rupea käymään hermoille 😉
Eikä me nyt ihan pelkästään opiskellakaan vaikka vanhoja ja tylsiä ollaankin. Meillä on Retikoiden kanssa yhteiset liikuntavuorot pari kertaa viikkoon ja tänä talvena ollaan mm golfattu ja vietetty Spring Breakia Tahkolla ja tänään porukka menee lasersotimaan. Eikä saa unohtaa bileitäkään. Yleisten Kaupunkisuunnistuksen ja Winterfestien lisäksi meillä on nyt ekana vuonna ollu kastajaiset, kostajaiset ja haalarikastajaiset. Paljon toki tehdään yhdessä muiden ainejärjestöjen kanssa.
Opiskelijan ainaisesta rahapulasta, kiireestä ja stressistä huolimatta meidän porukalla on tuntunut olevan aika kivaa tämä vuosi, joten jos kiinnostaa niin HAE. Lisätietoja löytyy UEFin hakusivuilta ja Terhon nettisivutkin aukeaa kohta.
Hei Eve!
VastaaPoistaOlipa kiva törmätä tähän tekstiisi. :) Itse tässä juuri yritän selvittää, mitä terveyden edistämisen opiskelu töiden ohella käytännössä tarkoittaisi. Olin jo tuon saanut selville, että pakollisia lähipäiviä Kuopiossa ei tosiaan kovin paljon ole, mutta mitä verkko-opinnot käytännössä tarkoittavat? Eli onko paljon sellaista, mikä tapahtuu johonkin tiettyyn kellonaikaan (esim. verkkoluennot yms.) vai voiko niitä tehdä enemmänkin silloin, kun itselle sopii? Opiskelun työntekoon yhdistämisen kannalta tällä seikalla on mielestäni aika suuri merkitys. Ja miten tentit hoituvat, voiko nekin tehdä jollain tavalla etänä vai vaatiiko Kuopioon tulemista?
Olisi mahtavaa, jos ehtisit vastailla näihin kysymyksiin. :)
Terv. Paula
Moi Paula, yleisesti ottaen verkko-opinnoissa on deadlineja mutta niiden välillä saat päättää itse milloin teet. Tiukimmillaan jonkin tehtävän kommentoinnit on pitänyt tehdä kahden päivän sisään ja lukupiirissä on kommentoitava joka viikko mutta sen tarkempia aikatauluja ei yleensä ole. Verkkoluennot ovat aikaisemmin tehtyjä videoluentoja ja meillä osa tuntuu katsovan niitä keskellä yötä kun saavat lapset nukkumaan. Toki paljon tekemisiään joutuu aikatauluttamaan mutta työn teko onnistuu kyllä kunhan lähipäivät saa vapaaksi. Itsellä taisi olla neljä tenttiä ensimmäisenä vuonna, joista kolme oli määrättynä päivänä ja yksi oli sähköinen tentti jonka ajankohdan saa valita vapaasti. Tentillähän on vielä myös kaksi uusintapäivää, joten jos ekaan ei töiden vuoksi pääse niin tokaan voi mennä, toki menettää yhden uusintakerran silloin. Joustoa tentteihin on lupailtu jatkossa yliopiston puolelta mutta menee varmaan useampi vuosi ennen kuin helpottuu. Suurin osa kursseista kuitenkin suoritetaan muutoin kuin tenttimällä. Liikuntalääketieteen suuntautumisen valinneilla on tarjolla enemmän läsnäolo-opetusta koska osa kursseista (esim anatomia/fysiologia ja tautioppi) tulevat muilta yksiköiltä. Läsnäolot näissäkään eivät ole pakollisia mutta kurssien yksinään puurtaminen saattaa olla hankalaa. Suurin osa meistä käy ainakin osa-aikaisesti töissä mutta moni on myös pitänyt parin kuukauden tai pidempääkin pätkää opintovapaata. Toivottavasti sait vastauksen pohdintoihisi.
PoistaKiitos paljon Eve kattavasta vastauksestasi, tämä selvensi hyvin asiaa! Vaikuttaa tosiaan siltä, että opintoja voi tehdä hyvinkin joustavasti ja siinä mielessä niitä on helppo sovittaa yhteen työnteon kanssa. Mukavaa kesän jatkoa ja menestystä opintoihisi! :)
PoistaTerv. Paula
moi! Oon itse tänä vuonna hakemassa kuopioon terveyden edistämisen linjalle ja pääsykokeet häämöttää edessä. Haluisinkin tiedustella, että valmistauduitko itse kokeeseen mitenkään, vaikka aineistokoe onkin? ja olisko mitään vinkkejä? kiitos jo etukäteen!<3
VastaaPoistaMoi, koska aineisto on yleensä ollut tieteellisiä artikkeleita, niin niitä kannattaa lukea. Niiden lukeminen on aika erilaista kuin esim. Lukiokirjojen joten kannattaa selvittää itselle jo etukäteen niiden perusrakenne niin saa enemmän irti pääsykokeessa.
PoistaMoikka! Tosi kiva teksti terveyden edistämisen opiskelusta, sitä olen itse nyt miettinyt viime aikoina. Eniten on mietityttänyt juuri tuo töiden ohella opiskelu (tai töiden tekeminen opiskelun ohella, miten sen nyt ottaa..), mutta ilmeisesti siinä ei suurempaa ongelmaa pitäisi olla, jos kerta lähipäivät ovat vaan pakollisia. Toinen asia mikä mietityttää tuossa alassa, niin työllistyminen. En ole oikein löytänyt mitään, mistä saisi selville terveyden edistämisen opiskelijoiden työllistymisen valmistumisen jälkeen ja että mihin kaikkialle valmistuneet ovat työllistyneet. Osaatko siitä vähän kertoa? :)
VastaaPoistaMoi, suurin osa tosissaan meistä on töissä opintojen ohessa, osa ihan päivätöissä ja osa vuorotyössä. Toki on jokunen myös pelkällä opintotuella elävä tai perhevapailla opiskelevakin. Lähipäivien lisäksi voi olla ns puolipakollista opetusta, joka järjestetään muiden yksiköiden suunnalta, esim. anatomia tai tilastotiede ovat sellaisia, että ne voi saada läpi ilman luentoja mutta joutuu itse todella paljon tekemään työtä. Niitä voi olla sitten ihan hyvä miettiä esim. opintovapaalle ja ottaa useampi kurssi yhtä aikaa. Työllistymisestä on tehty ainakin liikuntalääketieteellä niinkin tieteellinen tutkimus, kuin että meidän ope etsi valmistuneita LinkedInistä ja yli 90% ilmeisesti oli työllistynyt jollain tapaa alalle. Omaa ja vanhempaa vuosikurssia kun kuuntelee niin, enemmän ongelmana on ollut se, että valmistuminen venyy töiden vuoksi. Eli melko luottavainen olen työnäkymiin, palkka tosin ei suurimmalla osalla tule päätä huimaamaan kun paljon työllistytään kolmannelle sektorille ja projekteihin. Tällä hetkellä tuttuja on urheiluseuroilla ja potilas- ja terveysjärjestöillä, liikuntalääketieteen keskuksilla ja yksityisillä klinikoilla ja jonkun verran sitten liikunta-alan yrittäjinä tai opettajina. Työllistymisen kannalta itse koen hankalimmaksi sen, miten saan oman osaamiseni tuotua esille, kun tutkintoa ei oikein tunneta ja jokaisen valmis tutkinto on yksilöllinen.
PoistaHei, haen itse myös tänä vuonna terveystieteisiin toista kertaa. Olisiko vinkkejä mistä näitä artikkeleita ja tutkimuksia kannattaa lukea valmistautuessa? :)
VastaaPoistaVanhat pääsykoekysymykset ja vastaukset löytyvät UEFin sivuilta ja niihin liittyneet artikkelit löytyvät ihan Googlella ja ovat julkisia Duodecimin artikkeleita. Pääsykoetta ajatellen varmaan muutkin Duodecimin artikkelit ovat järkevimpiä harjoitella. Katsoo vain, että kyseessä tosissaan on artikkeli eikä mikään pääkirjoitus tai kolumni. https://www.duodecimlehti.fi/ Ja jos on avoimessa opiskellut ja on tunnarit tai muuten mahdollisuus päästä yliopiston kirjastoon niin esimerkiksi Hoitotiede- lehti on ihan hyvä harjoittelukappale.
Poista