Lomailua Turussa

Käytiin äidin kanssa tutustumassa Turkuun parin yön verran. Itsellä on kokemusta aikaisemmastaan lähinnä Kupittaalta missä olen ollut yliopistolla ja AMK:lla työvierailuilla mutta nyt sitten pääsin tutustumaan keskustaankin.

Junahan ei nyt heinäkuussa kulje Turkuun mutta Onnibus vei sinne näppärästi suoraan Pasilasta. Osa lähdöistä lähtee Kampista, osa Triplasta ostoskeskuksen alta menevän tien varresta. Pysäkki on hiukan suunnistamisen takana mutta löytyy kun menee kaikki mahdolliset liukuportaat alas ja sitten ulos. Paluu on myös samalle pysäkille.

Majoitukseksi otimme Forenomin huoneistohotellin, joka sijaitsee kivasti ihan keskustassa Hansakorttelissa. Sisäkautta pääsi halutessaan sitten suoraan syömään tai ostoksille.

Bussi oli perillä yhdentoista aikoihin Turussa ja suuntasimme ensimmäiseksi arkeologian ja nykytaiteen museo Aboa Vetus Ars Novaan. Söimme siellä hyvän buffet-lounaan ja tutustuimme näyttelyihin. Keskiaikaiset rauniot olivat erittäin mielenkiintoiset.

Huoneen sai vasta klo 16, joten pysähdyimme matkalla vielä Apteekkimuseoon. Satuimme juuri opastuksen aikaan, joten kierroksesta sai paljon irti. Museoissa on onneksi laukkusäilytys niin matkalaukkua tarvitsi kuljetella mukana vain välit. Kehuttu Cafe Qwensel jäi meillä nyt väliin kun olimme juuri juoneet teet. Kahviloita olisi kyllä Turussa riittänyt vaikka puolen tunnin välein käydä.

Alkuillasta kävimme kävelemässä joen rantaa Suomen Joutsen -laivalle ja takaisin.

Päivällistä kävimme syömässä Deliberissä Hansakorttelissa. Kävelyä tuli kaikkien Turun päivien aikana paljon ja etenkin museoissa oli haastaviakin kohtia, eli hyvät kengät oli kyllä tarpeen. Samoin kuin riittävä tankkaus 😋

Toisena päivänä menimme heti aamusta Turun linnaan. Jalkoja säästääksemme menimme Torilta Fölin bussilla, jossa on näppärästi lähimaksu käytössä. Opastus maksaa muutaman euron mutta kannatti kyllä maksaa tähänkin museoon.

Sitten ajoimme Funikulaarilla ylös Kakolanmäelle. Sielläkin oli kiva kahvila, mutta nyt otimme vain evästä mukaan sieltä.

Förillä joen yli.

Ja Tuomiokirkkoon. Sateinen sää ei varsinaisesti haitannut mutta jos olisi ollut kuivempaa, olisi varmaan tullut istuskeltua enemmän Tuomiokirkon Torin viinibaareissa tai joen rannassa. Illalla kävimme syömässä Grill it Marinassa ja viileästä säästä huolimatta istuimme terassilla kuuntelemassa bändiä.

Viimeisenä päivänä kävimme aamusta Kauppahallissa ja sitten vielä Taidemuseossa ja syömässä aseman vieressä olevassa Bistrossa. Bussi takaisin lähti vaille kolme ja takaisin Pasilassa olimme sitten viiden aikoihin.

Toki tykkään enemmän kulkea Turkuun junalla mutta olin kyllä positiivisesti yllättynyt myös bussimatkailun helppoudesta. Vuoroja tietenkin on paljon enemmän tarjolla ja säätäminen omien aikataulujen mukaan on bussilla helpompaa. Tosin olisi ehkä kannattanut ostaa liput vasta kotiin lähtiessä niin ei olisi jäänyt ylimääräistä odotteluaikaa mutta kun ikinä ei tiedä miten täyttä on.

Lomailumme jatkui vielä Helsingissä, siitä lisää sitten perjantaina.

Suosittuja tässä blogissa

Polar Ignite - hutiostos?